Friday, March 11, 2011

Makeup Dan Persalinan Majlis Bertandang

Yuhu!!

Hai korang.. Dah makan ke? Kalau belum,meh datang sini saya belanja makan. kihkihkih.. Hari ni saya nak review tentang makeup majlis bertandang saya kat nun jauh di utara tu.. Ecececeh..

Kalau korang nak tahu,sebelum majlis kawen..saya tak pernah pergi fitting baju kat butik di kedah tu. Yela, saya mana ada masa nak pegi sana. Jadual saya sebelum kawen sangat padat. Alon pun sama. So,saya hanya bagi ukuran badan saya kat mak alon jer utk disampaikan kat butik tu. Masa tu mmg saya dah tak pikir apa dah sebab saya dah serah 100% kat mak alon utk pemilihan baju tu. Bagi saya,apa yg pihak lelaki pilih utk persalinan kat kedah nanti, saya akan pakai jer. Yela,majlis kat kl,alon pun buat perkara yang sama. Saya pilih baju dan dia pakai jer. Ooohhya..beberapa minggu sebelum kenduri, mak alon tepon. Dia cakap ukuran badan utk buat baju kawen saya.., butik tu dah terhilangkan masa proses pindah2 kedai. AArrgghh!!! Masa tu tetiba otak ni dah jem sebab tak tahu macam mana nak dapatkan semula ukuran tu. Tali tape tu mmg la ada kat umah ni tapi manalah saya tahu nak ukur badan sendiri. Aritu pun amik kat butik kl. Takkan nak amik lagi skali,seganla...Haiyaakkk!! Alih2 masa mak andam tengah makeup masa majlis sanding kat kl, mak alon ukur badan saya..kihkihkih.. Mak alon dah biasa menjahit baju,so pandaila dia ukur2 ni.. Kiranya masa majlis kawenkat kl aritu, mak alon siap bawak tali tape dlm handbag dia tau..hehehe..

Tempoh antara kenduri kat kl dan kedah.. seminggu. So,saya tak tahula mcm mana butik tu buat baju saya tu. Sebabnye ukuran badan saya.. dorang baru dapat bila mak alon alik ke sana. hehehe.. Mm..saya sampai kedah sehari sebelum majlis bertandang. Tu lah pertama kali saya ke butik tu dan tengok baju saya. Pertama kali tengok baju tu, saya dan alon pandang sesama sendiri. Kami mcm tak percaya jer yg baju lace dipegang staff butik tu ..baju yg akan saya pakai masa majlis nanti. Yela, sebelum ni..tema yg dirancang kaler merah + putih but baju yang di pegang tu.. merah + hitam. Masa tu tak tahulah berapa banyak air liur yg dah saya telan. Dalam ati ni asik sebut 'alamak'..

Masa try baju tu,saya siap bisik kat staff tu .."saya ni gelap,sesuai ke kaler ni dgn saya?" hehehe.. Yela,rasa mcm tak confident jer sebab sebelum ni tak pernah pakai baju kaler mcm tu.. Bila dah pakai,ngada2 pulak..posing2 depan cermin. Dalam hati siap cakap..cantik gak baju ni.. hehehe.. Cuma baju tu kena kecikkan skit sebab ada part yg longgar. Sebelum keluar dr bilik fitting tu... saya sempat bisik lagi skali kat staff tu " esok,makeup saya kasi nampak cerah skit ye".. hahaha.. Nampak sgt yg saya risau tentang 'kesepadanan' (ewah,ada ke perkataan ni) warna baju dan warna kulit saya ni..kihkih..

 
sila fokus kat baju yer,bukan si pemakai yg suka berposing tu..hehehe

Keesokkannya pulak, sepatutnya rombongan pengantin berarak pukul 1 t/hari tapi saya & alon dah bersiap pakai baju & makeup kat butik tu pukul 11 pagi.. Awal betul!! Ha...citer tentang makeup majlis bertandang ni.. staff kat butik tu andam saya mcm ala-ala org indon/jawa...  Sanggul besar tu diletakkan kat kepala saya sampai nak sandar kepala kat kerusi pun tak boleh.. Pastu nak masuk kete,asik terantuk..Wah!!


 ha..korang tengokla sanggul saya tu.. besar kan? Bila dah abis majlis..saya tanggalkan sanggul tu.. wahh..terkejut sgt sebab bentuk dia sebijik mcm sarang burung..hehehe..

Orang cakap,makeup saya cantik aritu..saya tak tahu la nak cakap apa sebab tak pandai menilai.. cuma saya tak selesa bila atas kepala saya ada byk benda..hehehe..beratla dek non... ada sanggul besar, crown, bunga ros 3 kuntum dan sangkut veil.. Banyakkan aksesori atas kepala saya time tu? hehehe.. Dahla leher saya ni kurus.. Ecececeh.. Pastu yg saya rasa tak selesa..rambut depan saya ditarik smua kebelakang dan mcm ada jambul la pulak.. ayoyo!!bentuk muka saya dah la bujur,pastu bila buat jambul mcm tu.. muka saya lagi nampak panjang.. huh! tak sukanye.. nampak mcm jendul pun ada.. hehehe..


Apa pun,saya suka baju saya tu sebab hehehe..malu plak nak ckp.. sebab..sebab.. baju tu menampakkan bentuk badan ku yg ramping mcm papan ni..hahaha.. yela,kiranya okla baju tu..takla gelobos or senteng sebab saya memang selalu ada masalah pasal baju2 ni.. saya kurus kering dan tinggi..susah nak cari baju. Masa kat butik tu pun..staff kat situ cakap belum ada lagi pelanggan yg tinggi sampai kat butik dia. Wah!! saya org tinggi pertama sampai kat situ! Tahniah! Tahniah! hahaha.. Yek!

 gambo close up muke saya yg sedang berposing ala-ala ayu la sgt!hahaha

1 comment:

  1. butik mana nih nurul??? bole saya g terjah sbb saya org kedah juga... ;) ...hehehehe..suami nurul orang mana???

    ReplyDelete