Sunday, January 16, 2011

Cara tempah personalised stamp

Yuhu!!

Hai korang.. Sihat ke? Hari ni saya nak cerita tentang 'personalised stamp'. Yela, ramai jugak yang tanya macam mana saya buat setem ada gambar saya & alon tu. hehehe.. Saya tak buat ye, saya tempah dan keluarkan duit je! Pos Malaysia yang buat.hehehe..

Untuk tempah online, korang boleh lawati laman web ni https://www.posonline.com.my/setemku/index.asp .
Mula2, memang saya nak tempah guna online jer tapi sampai step 3..tetiba hang pulak laptop saya ni..hehehe..

Ok..saya tunjuk skit ye proses menempah tu..First..klik kat link yang saya bagi kat atas tu. So,akan keluar page macam kat bawah ni..


Then, klik kat button individu (bukan button korporat or keparat ye).. Yay! Page seperti dibawah akan muncul di skrin komputer korang.. Taaraa..


Banyak kan design yang korang boleh pilih untuk setem korang? Pilih..pilih.. yang mana satu idaman kalbu.. hehehe.. Lepas pilih, sila isikan maklumat kat bahagian yg diberikan dan upload gambar korang ye. Lepas tu..akan muncul page dibawah.. sila tengok..


Kat page di atas ni..fungsi dia untuk upload gambo korang.. See,saya telah upload gambo masa majlis tunang sya dulu! seperti biasa, saya bergambar dengan zoroo.. (alon,saya terpaksa tutup mata kamu sebab saya tak mahu kamu lebih glamer dlm blog saya ni..hahaha.. - saya tunang yang kurang asam kan? hahaha). Lepas proses upload gambar, akan kuar page seterusnye.. Jeng..jeng..jeng..

Page yg kat atas ni..page harga yang perlu korang bayar ye! Jangan pandai tempah tapi tak mahu bayar.. Utang2 or buku 555 tarak ok! Ingat ni kedai kopi ke? hahaha... Mmm..alamak..rasa segan pulak mau cerita.. Sebenarnya.. tutorial kita pasal setem ni terpaksa berhenti takat ni jer ek..sebab sampai jer step yg ni..saya punya laptop hang.. hehehe.. Tapi korang jgn buat tomahan or andaian buruk terhadap lappy ku ini ye.. Laptop saya ni bukan cap ayam, cap sardin or cap kipas udang.. eh, apasal sebut pasal makanan pulak ni..hehe..  Apa pun, korang tekan jela button apa yg patut kat page tu ye. hehehe.. Selamat Mencuba!!

Tips Untuk upload gambar :
1. Gambar yang korang pilih tu mestilah gambar menegak agar sesuai dengan template setem tu.

2. Gambar tu tak boleh gambar yg menyakitkan mata or hati sesiapa. Tak boleh juga letak gambar yg boleh memudaratkan atau mendatangkan ketidaktenteraman kepada masyarakat. Yela, gambar logo politik ke or apa2 jela yg rasa mcm boleh gugat kesejahteraan rakyat pelbagai kaum kat Malaysia ni! No! No! No!
Gambo yg seksi seksa or yg memaparkan nilai2 yang tak senonoh juga tak boleh ye..

3. Logo syarikat tidak dibenarkan ye.. Yela, pada awal tadi..korang dah klik kat button individu kan? So,ini setem personal jer ye.. Kalau nak jugak letak logo syarikat, pada page mula2 tadi sila klik button korporat. Ada paham? hehehe..

4. Pastikan gambar yang korang pilih tu jelas. Resolusi gambar sekurang2nya 600dpi. Kalau tak, setem korang akan jadi tak cantik.. Nanti janganlah salahkan pihak Pos Malaysia pulak ye!! Kesian dorang..hehehe..

Alternatif lain selain tempah online:
Kalau korang takmau tempah online, korang boleh terus pergi ke pejabat pos untuk buat tempahan. Tapi, tak semua pejabat pos buat benda ni tau. Pos Malaysia buka 15 kaunter untuk buat tempahan setem ni (12 pejabat pos besar yang terpilih, Pejabat Pos Terminal Utama KLIA, Pasar Seni dan Galeri Setem).

Saya haritu, terus pergi ke Pasar Seni jer. Saya ulang skali lagi ye.. saya tempah di kaunter pos malaysia kat dalam bangunan pasar seni. So, saper2 yang dok kuala lumpur..senang la korang ye. Tak payah beratur panjang2. Dalam 10 minit saya dah dapat setem tu. Paling best saya dapat tengok sendiri proses penghasilan setem tu.. Hehehe.. Mudah jer rupanya.. Haa.. yang paling penting..korang jgn lupa bawak gambar korang ye. Masukkan gambar tu dlm CD or pendrive ok! Jgn pulak bawak gambar yang 3R or 4R tu.. Tak kuasa akak staff pos tu nak scan gambar korang tu!hahaha..

Harga setem :
Personalised stamp ni terdapat dlm 2 versi. Eh, boleh ke saya guna perkataan versi ni? Macam tak sesuai pulak! Hentam jela.. Yang pastinya setem tu terdapat dlm bentuk 30sen dan 50sen. Setem 20sen ke, sehinggit ke..takde ye..Harap Maklum! hehe..

Setem yang ada cop 30sen ni.. satu lembaran/page tu berharga RM19 sahaja.(Murah kan?Tak sampai pun RM20..hehehe). Dalam satu lembaran/page tu.. terdapat 20 keping setem ye korang. So, bila saya kira2 semula.. harga sekeping setem 30sen tu berharga 95sen. Kira personalised stamp ni harga dia 3 kali ganda la dari harga biasa setem.

Setem yang ada cop 50sen pulak, satu lembaran berharga RM26. Satu lembaran tu ada 20 keping setem.

Korang pun tahu kan,skrg harga setem sudah meningkat. Saya kena letak setem 60sen pada kad kawen saya. So,utk jimatkan kos tapi mau setem yg 'gempak'.. saya tempah personalised stamp yg berharga 30sen jer. So,untuk cukupkan 60sen..,lagi 30sen tu saya tampal setem biasa jer..


See..kan saya dah cakap tadi.. Penuh kan..di ruang kanan sampul tu..Ada 4 keping setem..haha.. Kalau korang nak tempah personalised stamp yg berharga 50sen tu.., ikut suka korang la.. tapi mesti ingat..harga setem tempahan tu adalah beberapa kali ganda dari harga setem biasa tau! Nanti rugi duit korang kat situ jer..hehehe.. Ini pendapat saya la.. Jgn hentam saya pulak ek.. Yay!

Kalau korang nak maklumat lanjut mengenai setem ni .. klik kat link sebelah ni https://www.posonline.com.my/setemku/faq_BM.asp

Rasanya dah banyak kot saya bebel ni.. Hope entry saya kali ni dpt bantu kawan2 yang tertanya2 tentang setem ni.. Ape2 pun..selamat mencuba ye.. Korang buatla setem ni.. Lain rasanya perasaan ni bila muka kita ada pada setem tau. hehehe..

1 comment:

  1. hi...thanks bg info ni..nmpk sgt i x amik tau psl benda2 gini...hihihi...menarik sgt...i ingt nak buat gak nnt...:)

    ReplyDelete