Monday, November 15, 2010

Saringan Ujian HIV & Talasemia


Yuhu!


ni borang yang perlu diisi ye untuk ujian HIV tu.. Sempat bergambar lagi ye masa dok isi borang kat kaunter utama tu.. Hehehe.. Kawan saya si mary tu syok gelak!


Last week dah buat ujian HIV. Alhamdulillah.. keputusan : bebas dari HIV.
Mm.. berdebar2 sebelum ujian tu. Tapi depan kawan baik saya tu, si mary.. saya buat2 cool jer! hehehe.. Saya risau bukan sebab saya ni penah buat benda2 tak elok sebelum ni.(saya budak baik ok!).. saya risau sebab.. ntah.. saya bekerja di dalam persekitaran yang ada sebilangan klien saya ni..mempunyai virus tu. Sebenarnye takde apa2 masalah pun, tapi biasalah..bila kita terlampau byk fikir,benda yang kecik pun akan jadi besar. hehehe..

Mengenai HIV ni, mmg ia merupakan 1 virus yg sgt bijak dan bahaya. Sehingga kini tiada penawar bagi membunuh virus ni. Dulu masa saya study kat UPM.. saya suka buat tugasan yang berkaitan dengan dadah, HIV, .. Penah pergi Puspen (pusat serenti) Dengkil, PTF Malaysia, DIC jalan hj taib untuk lihat sendiri impak benda2 tu kepada seseorang. Tamat belajar di UPM, saya masih berhubung dgn koordinator badan2 NGO tersebut. Ntahla..macam ada 1 perasaan dlm diri ni nak cegah masyarakat ni dari terkena HIV. Dulu,kalau ada kempen/program sempena Hari AIDS sedunia.. mesti saya ada berlegar2 kat situ..tanda beri sokongan walaupun saya bukannya volunteer pun untuk program tu. hehe.. Yela,koordinator tu tepon minta datang. Datang jelah kan? hehe. Masa interview untuk jawatan skrg pun..saya diterima kerja sebab penglibatan saya dengan badan NGO. Datin tu cakap..dlm temuduga tu..saya merupakan org pertama yang sebut mengenai PTF. hehehe..bila dah cakap mcm tu, tetibe saya naik syokla menjawab soalan2 lain.. hehe.. Tapi tula,soalan yang ditanya tak susah macam kawan2 saya yang lain. Soalan yg saya dapat masa temuduga tu..'soalan santai'. Mungkin dia tengok pointer saya agak tinggi,so dia tanya skop dlm pelajaran jela..pasal kaunseling..hehe.. Alhamdulillah..ilmu2 tu masih tak berkarat lagi masa temuduga tu.(Al maklumla,tak naik pentas utk konvo,dah pegi interview..hehe..rezeki). Kawan2 slalu tanya,apa tips nak lulus temuduga. Jawapan: jawab setiap soalan dengan yakin tapi jgn over yer! Lagi 1,bentuk karektor yang bagus masa sesi temuduga. Cara duduk,cara cakap,cara berpakaian..semuanye diperhatikan. Tunjuk peribadi yg meyakinkan. hehehe..  Alhamdulillah..saya mudah mendapat kerja kerajaan.. Eh, sebenarnya tadi kita cite pasal ujian HIV kan? apasalla saya dah tersasar ni..hahaha..

Ok..sambung citer pasal saya buat ujian HIV tu yer. Staff yang cucuk tangan saya tu cakap nak buat skali ujian TALASEMIA. huhu.. saya mula2 tu terkedu jugak sebab dlm borang yang alon bagi,takde tulis pun nak kena amik ujian tu. Tapi setelah dia bagi penerangan,baru la saya faham. Kiranya pakej la tu! Talasemia ni merupakan penyakit yang boleh diwarisi tau! Bahaya jugak penyakit nih! Kalau kita menghidap talasemia dan pasangan kita pun menghidap talasemia,dinasihatkan agar...tidak teruskan perkahwinan. Yela, efek nanti kepada anak. Anak tak dapat hidup lama. Penceramah masa kusus kawen tu cakap,anak akan idup sampai tempoh 20 thn jer. Mm..talasemia ni sebenarnya penyakit kekurangan darah merah. Alhamdulillah..saya bebas dari penyakit Talasemia. Semoga saya dapat melahirkan zuriat2 yang sihat walafiat. Amin..

Oh ya, tentang ujian HIV untuk kawen ni.. pada mulanya saya keliru jugak! Blur tentang prosedur tu. Yela, lepas ujian, nurse tu masukkan kertas kuning dlm envelope then suruh saya bagi kpd pejabat agama. Sampai rumah, saya dgn sesuka ati buka envelope tu. Yela,nak tengok jugak ada tulis apa di borang tu. Huh! kat borang tu takde pun tulis keputusan ujian. Yang ada, dia tulis saya dah jalani ujian HIV tu. Konfius jugak saya masa tu. Yela, mcm mana pejabat agama nak tahu saya ni sihat ke tak? Rupa2nye, siapa yg berkeputusan aktif(positif HIV), dorang akan terus dibawa jumpa kaunselor/penasihat samaada nak teruskan perkahwinan atau tak. Siapa yang ujian darahnya ok (negatif HIV)..pihak klinik/hospital akan bagi kertas kuning tu. So, kesimpulannya, sapa yg dapat kertas kuning tu adalah org yg sihat dan layak berkahwin! Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment